۳۶۰ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در کشور راه‌اندازی شده است

به نقل از سایت کشاورزی و دامداری  :

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی گفت: مبلغ ۱۱.۵ میلیارد تومان برای تجهیز این صندوق‌ها اختصاص داده شده که بخشی از آن جذب و بخش دیگری نیز در حال جذب است.

وی افزود: باید زیرساخت‌های لازم را برابر با روستاها برای زنان عشایری نیز فراهم کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران، با بیان اینکه در حوزه تامین آب به عنوان یک مایه حیاتی، هنوز ۴۰ درصد از مناطق عشایری از آب سالم برخوردار نیستند، ادامه داد: در این راستا امسال، ۲۳۰ میلیارد تومان برای اجرای ۴۷۰ پروژه آبرسانی به مناطق عشایری در سراسر کشور انجام می‌شود که اجرای این پروژه‌ها می تواند تا ۱۰ درصد شاخص توسعه در این حوزه را افزایش دهد.

وی افزود: با وجود ظاهر زیبایی که از زندگی عشایر می‌بینیم، سختی‌های زیادی در این شیوه از زندگی به ویژه برای زنان عشایری وجود دارد.

قندالی بر استفاده از انرژی‌های پاک در مناطق عشایری تاکید و خاطرنشان کرد: در حوزه جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی‌ها پاک و خورشیدی با مصوبه شورای عالی عشایر، وزارت نیرو مکلف شده ۲۵ درصد از خانوارهای عشایری را تا پایان برنامه ششم از برق خورشیدی بهره‌مند کند که تاثیری زیادی در زندگی عشایر، به ویژه زنان عشایری خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های اخیر به عشایر، گفت: برای اولین بار وزارت بهداشت ۱۲۰ کانکس سیار بهداشتی را در مناطق عشایر مستقر می‌کند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به طرح ویژه ارتقاء دانش، سواد و مهارت و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی که در شورای عالی عشایر و دولت تصویب شده، گفت: در این راستا برای دستگاه‌ها وظایفی تعیین شده که در حال پیگیری و انجام است؛ ضمن اینکه وظایفی هم برای معاونت زنان و خانواده تعیین شده که انتظار داریم ما را کمک کنید.

به گفته وی، شاخص سواد در مناطق عشایر از ۲۶ درصد در سال ۶۶ به ۶۵ درصد رسیده است؛ اما همچنان کاستی‌ها و محرومیت‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید کمک کنیم این مردم از این وضعیت سخت رها شوند.

قندالی ادامه داد: یکی از این مشکلات ترک تحصیل دختران عشایری در مقاطه متوسطه است که باید کمک کنیم و فرآیندی را استفاده از فرصت های برابر برای آنان ایجاد کنیم و سهمی از صندلی های دانشگاه ها را به عشایر به صورت موضوعی اختصاص دهیم که این سهم قبلال بوده و حذف شده و آن را دوباره احیا کنیم تا خود فرزندان عشایر بتوانند تحصی کنند و در مناطق عشایری به عنوان بهورز و معلم و غیره حضور داشته باشند.

وی پیشنهاد کرد: دولت و مجلس کمک کنند تا بخش کوچکی از منابع صندوق توسعه ملی برای یک سال برای حمایت از صندوق اعتبارات خرد زنان اختصاص داده شود.

110
0 0

لینک های مفید